Podporujem Kódex DX správania

streda 26. augusta 2020

Zálohovací akumulátor vnútorných hodín IC-7300 I.

O problémoch resetu vnútorných hodín IC-7300 som napísal príspevok do RŽ ešte v roku 2017. ICOM použil na zálohovanie hodín lítiový akumulátor Seiko ML414H s kapacitou 1 mAh. Nominálne napätie je 3V, štandardný nabíjací/vybíjací prúd je 5 µA, priemer 4,8 mm a výška 1,4 mm. Akumulátor sa nabíja asi 72 hodín aj pri vypnutom transceivri, ale zapnutom zdroji 13,8 V. Problém s akumulátorom nastáva vtedy, keď na dlhšiu dobu vypneme transceiver aj napájací zdroj a pri dnešných podmienkach zapíname zariadenie len občas a akumulátor sa nám rýchlo vybije. Hodiny sa resetujú a všetky časové značky v logovaných súboroch majú nesprávny časový údaj a vždy po zapnutí transceivra musíme nastaviť hodiny.

Problém sa dá jednoducho riešiť stále zapnutým napájacím zdrojom. Vypnutý transceiver odoberá zo zdroja len 7 mA. Pokiaľ používame spínaný zdroj 13,8V, ten má pri odbere 7 mA veľmi malý príkon, tak nie je problém aby bol stále zapnutý.

Elegantnejšie je urobiť si zálohu zdroja s adaptérom. Pri vypnutom zdroji napája vypnutý TRX adaptér. Skoro každý zdroj 13,8V/25A sa dá zálohovať adaptérom 12 V/500 mA a jednou diódou, ktorý zapojíme paralelne so zdrojom podľa obrázku. 

Úprava napájacieho kábla ICOM

        Na koniec napájacieho kábla, pri napájacom zdroji, si prispájkujeme tenšiu dvojlinku, ktorá má na konci malú dosku DPS so súosým napájacím konektorom - vidlicou 5,5/2,1 ( napr. PC-GK21) a diódou BAT48. Na dvojlinku a dosku natiahneme zmršťovaciu bužírku, alebo použijeme sťahovacie pásky. Prípadne môžeme konektor PC-GK21 a diódu zabudovať priamo do zdroja 13,8 V. Do nového konektora zapojíme adaptér 12V/500mA a necháme ho stále zapojený do siete 230 V. Potom môžeme transceiver aj sieťový zdroj 13,8 V vypnúť a akumulátor v IC-7300 bude stále dobíjaný. Pri zapínaní zariadenia najskôr zapneme zdroj 13,8V a potom transceiver, inak Vám odíde dióda BAT48. Kto sa bojí použije adaptér 12V/1,5A a diódu 1N5822 a môžete na adaptér aj len počúvať.

Poznámka: Tento systém asi nefunguje na všetkých napájacích zdrojoch. Vhodnosť zdroja zistíme takto: na výstupné svorky vypnutého zdroja pripojíme 12 V adaptér a zmeriame prúd tečúci do zdroja, ktorý by nemal byť veľký, <150 mA. Môj sieťový zdroj 13,8V/25A má vstavaný zaťažovací odpor 220 Ω a preto odber z 12V adaptéra je 55+7= 62 mA. Pri vypnutom TRX a zdroji 13,8V dodáva adaptér <1 W výkonu, čo je znesiteľné.